20 personer evakuerade när elbil startade brand

Fordonsbranschen

Bilen som var inblandad denna gång stod på laddning via ett vanligt vägguttag. Ett vanligt vägguttag är inte dimensionerat för de stora påfrestningar, som det blir under den långa tid, som det tar att ladda en elbil. För en vanlig hybrid med 10 KW batteripack, exempelvis en Passat GTE, tar det ca 4 timmar att ladda i ett vägguttag från tomt till fullt. För en Nissan Leaf tar det uppemot 14 timmar. Dessutom är vägguttaget typat för att klara 16A last under en begränsad tid (en timme). Sammantaget innebär detta att det föreligger stor risk för brand, om man laddar bilen på detta sätt.

Att ladda bilen i ett vägguttag kan liknas vid att du skulle ladda 180 telefoner samtidigt, i ett och samma vägguttag under 12 timmar. Användning av en skarvsladd är också olämpligt, eftersom motståndet blir högt och att säkringen som regel inte löser ut. Något som kan få förödande konsekvenser, som i detta fall säger Bo Ericsson.

–  Det drabbar inte mig och – jag behöver inte läsa en instruktionsbok, är vanliga kommentarer, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Att batterier börjar brinna utan orsak är väldigt ovanligt. En orsak till brand kan vara att batteriet är skadat och att bilägaren inte har sett skadan. En skada kan orsakas av att man exempelvis har kört på en sten som slagit hål i batteriet.