Världsledande däckåtervinningsanläggning etableras i Trollhättan

I den gamla Saab-fabriken i Trollhättan byggs nu en av världens mest avancerade anläggningar för återvinning av däck. Bakom satsningen står Bon Orbit – ett samarbete mellan Svensk Däckåtervinning och Norsk Dekkretur.
En ny epok för nordisk däckåtervinning tar form i Trollhättan. Där uppförs just nu en anläggning som beskrivs som en av världens största och mest tekniskt avancerade inom mekanisk bearbetning av däck. Projektet drivs av Bon Orbit, ett gemensamt bolag mellan Svensk Däckåtervinning och Norsk Dekkretur.
Den nya anläggningen, som etableras i den tidigare Saab-fabriken, ska stå klar för drift i september 2026. Med en kapacitet på upp till 100 000 ton däck per år – motsvarande omkring sex miljoner däck – kommer anläggningen att kunna bearbeta material i en takt av 1 000 kubikmeter per dygn.
– Saabs gamla fastighet har optimala förutsättningar för vår verksamhet och ligger dessutom i en stad med bra geografiskt läge och goda transportförbindelser. Här kan vi bygga vidare på ett industriellt arv och förvalta viktig kompetens, samtidigt som vi sparar tid på att vidareförädla en befintlig fastighet, säger Peter Selemark, vd på Bon Orbit.
Produktionen kommer att använda avancerad teknik som tvättar, sorterar och bearbetar däckmaterial till mindre fraktioner än vad som tidigare har varit möjligt i Norden. Den intelligenta sorteringen gör det möjligt att separera olika gummiblandningar, vilket ger kunderna tillgång till återvunnet material med högre kvalitet och renhet.
– Satsningen är av stor betydelse för att öka värdet på återvunna råvaror från däck. Vi gör det möjligt att ta bättre vara på materialens egenskaper och materialåtervinna en ännu högre andel uttjänta däck än vad som redan görs, säger Fredrik Ardefors, vd på Svensk Däckåtervinning.
Anläggningen får en total yta på 40 000 kvadratmeter inomhus och 15 000 kvadratmeter utomhus. Förutom en högteknologisk produktionsdel med robotiserad golvrengöring planeras även ett showroom och en ateljé för att utforska nya användningsområden för de återvunna materialen.
– Tiden då uttjänta däck sågs som avfall är förbi. Idag används materialet i allt från gummiasfalt och gummibetong till vattenrening och pyrolys. De finaste förädlingsdelarna från Trollhättan kommer att ha ett högt marknadsvärde, vilket visar att miljö och ekonomi går hand i hand, säger Peter Selemark.
Satsningen markerar ett stort steg framåt för hållbar däckhantering i Norden. Genom att kombinera industriell erfarenhet med ny teknik hoppas Bon Orbit kunna sätta en ny global standard för återvinning och resurseffektivitet inom däckindustrin.
