Svenskar osäkra på lagkrav för vinterdäck

Var tredje bilist tror fel om lagligt mönsterdjup – samtidigt närmar sig skärpta regler för vinterdäck i Sverige.
Den 1 oktober markerar starten för den svenska vintersäsongen på vägarna – från och med i dag är det återigen tillåtet att köra med dubbdäck. Men trots att vinterdäck är en självklar del av trafiksäkerheten råder osäkerhet kring vad lagen faktiskt kräver. En ny undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor visar att var tredje svensk bilist inte känner till vilket mönsterdjup som gäller för lagliga vinterdäck.
I Sverige gäller i dagsläget att vinterdäck måste användas mellan den 1 december och den 31 mars, om vinterväglag råder. Dubbdäck är tillåtna under perioden 1 oktober till 15 april, och även därefter om väglaget kräver det. Regeringen bereder just nu nya regler som innebär att kravet på vinterdäck förlängs till perioden 10 november–10 april. Samtidigt har Riksåklagaren beslutat att böterna för att köra med sommardäck på vinterväglag ska höjas till 2 000 kronor.
Den vanligaste missuppfattningen bland svenska bilförare gäller mönsterdjupet. Enligt lagen krävs minst 3 millimeter för vinterdäck, men 31 procent av de 3 507 svenska respondenterna i Vianors undersökning trodde felaktigt att 1,6 millimeter är tillräckligt. Det är i själva verket gränsen för sommardäck.
– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken redan ordentligt slitna. Jag rekommenderar minst 4 millimeter för att behålla ett säkert grepp på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.
Enligt Jansson påverkar slitna däck både bromssträckor och bilens förmåga att leda bort snömodd och slask. Han råder bilister att kontrollera både däcktryck och mönsterdjup minst en gång i månaden.
Undersökningen, som även omfattade Norge och Finland, genomfördes under våren 2025 och visar på liknande kunskapsluckor i hela Norden. Samtidigt framhåller både forskningsinstitutet VTI och Vianor att så kallade året runt-däck, trots snögreppsmärkning, inte är anpassade för de hårda svenska vinterförhållandena.
Inför årets däckskifte återstår därmed inte bara att byta däck i tid – utan också att fräscha upp kunskaperna om de regler som gäller.