Ojämt genomslag för däckmärkning

Ny studie visar ojämnt genomslag för EU:s däckmärkning. Konsumentincitament efterlyses för bättre säkerhet och lägre utsläpp.
Inför EU-kommissionens dialog om energieffektiv produktlagstiftning presenterar branschorganisationen ETRMA en ny omfattande analys av däckmärkningen. Studien, framtagen av Lizeo, bygger på mer än en miljon observerade däcketiketter i EU och EFTA under perioden 2012 till 2023. Slutsatsen är att märkningen ännu inte styr marknaden i den utsträckning som var tänkt. Den snabbast växande delen av marknaden är samtidigt den lägst presterande: budgetdäcken.
EU:s däckmärkning infördes 2012 och uppdaterades 2021. Syftet var att ge konsumenter och fordonsflottor ett tydligt underlag för att jämföra säkerhet och bränsleeffektivitet vid köp. Enligt ETRMA:s underlag kan högpresterande däck minska koldioxidutsläppen med upp till 4 miljoner ton per år och förbättra trafiksäkerheten genom kortare bromssträckor – upp till fyra billängder. Trots detta pekar den nya analysen på fortsatt låga genomsnittsbetyg i handeln: D för rullmotstånd och C för våtgrepp.
– EU:s däckmärkning är tänkt att styra konsumenternas val mot de bäst presterande däcken. Men trots märkningen är den snabbast växande delen av marknaden också den sämst presterande: budgetdäcken. Det innebär att genomsnittsbetyget fortfarande ligger på D för rullmotstånd och C för våtgrepp, säger Adam McCarthy, ETRMA:s generalsekreterare.
Han tillägger:
– För få konsumenter känner till märkningen eller använder den som vägledning vid köp. Nästa steg måste vara kompletterande strategier som påverkar pris, driftkostnad och incitament – samtidigt som märkningen förblir enkel och trovärdig.
ETRMA uppmanar därför EU och medlemsstaterna att öka takten i implementeringen genom konkreta styrmedel. Organisationen lyfter särskilt offentlig upphandling som ett verktyg för att premiera däck med högsta klassning, men öppnar även för andra incitament kopplade till både inköpspris och användningskostnad. En tydligare informationsinsats och mer konsekvent användning av etiketten i hela distributionskedjan bedöms kunna belöna innovation och påskynda marknadsskiftet mot bättre presterande däck.
För däckbranschen innebär resultaten både en bekräftelse och en utmaning. Märkningen finns och används, men den påverkar ännu inte köpbeteendet tillräckligt. Återförsäljare, flottägare och verkstäder får därmed en nyckelroll i att synliggöra den totala nyttan – inte bara priset, utan även säkerhet, livslängd och miljöpåverkan. Samtidigt efterfrågar branschen politiska signaler och ekonomiska incitament som stärker märkningens genomslag utan att komplicera systemet.
Källhänvisningen i pressmeddelandet pekar på EU-kommissionens vägledning om hur däckkvalitet påverkar både säkerhet, bränsleförbrukning, buller och utsläpp.
I väntan på nya åtgärder står marknaden inför en vintersäsong där valet av däck åter blir ett vägval mellan pris, prestanda och påverkan. Studien gör det tydligt att märkningen ger informationen, frågan är vilka styrmedel som krävs för att fler ska följa den.
