Nytt friktionsdäck anpassat för svenska vinterförhållanden

Barum, en del av Continentalkoncernen, lanserar Polaris North 6 – ett nytt nordiskt friktionsdäck utvecklat för säkert grepp och stabil prestanda på is, snö och våta vägar.
De nordiska vintrarna har förändrats. Istället för stabil kyla och djup snö präglas de numera ofta av snabba växlingar mellan plusgrader, regn, snö och is. För att möta dessa förhållanden har Barum tagit fram Polaris North 6 – ett däck som kombinerar modern teknik och prisvärd prestanda.
– Vi på Continental erbjuder ett av marknadens starkaste vinterdäckssortiment. Med Polaris North 6, som bygger vidare på Continentals tidigare generationers testvinnande teknologi, adderar vi ett prisvärt och högpresterande däck till portföljen. Det kompletterar våra premiumdäck och stärker helheten ytterligare, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.
Nytt mönster för is, snö och barmark
Barum Polaris North 6 har ett asymmetriskt däckmönster där insida, mittparti och utsida är utformade för olika väglag.
- Den inre delen är optimerad för grepp på snö, med stabila sajpningar som förbättrar fästet.
- Mittpartiet fokuserar på prestanda på is, med jämn tryckfördelning över kontaktytan och effektiv bortledning av vattenfilm.
- Ytterdelen har utvecklats för körning på torr väg och använder den adaptiva Twin-Block-teknologin för stabilitet i kurvor och vid sidokrafter.
Avancerad gummiblandning med rapsolja
Däcket är tillverkat med en ny gummiblandning som kombinerar silica för bättre våtgrepp och bromsprestanda, samt rapsolja som förbättrar elasticitet och grepp i både kyla och mildare väder. Kombinationen ger enligt Barum både lägre rullmotstånd och längre livslängd.
Polaris North 6 finns i 60 dimensioner från 15 till 21 tum och är märkt med EV compatible, vilket innebär att det är anpassat för både elbilar och fordon med förbränningsmotor. På EU:s däckmärkning ligger däcket i klass D för våtgrepp, klass B för bullernivå och klass C för rullmotstånd i de flesta dimensioner.