Nyregistrering av personbilar föll i november

Antalet nyregistrerade personbilar minskade med 14 procent i november. Privatkunder stod för 40 procent av registreringarna, den högsta andelen på tre år.
Nyregistreringen av personbilar fortsatte nedåt i november enligt Trafikanalys månatliga statistik. Under månaden registrerades 21 915 nya personbilar, vilket är en minskning med 14 procent jämfört med samma period 2024. Fallet förklaras främst av en svagare utveckling på företagsmarknaden, samtidigt som privatkunder stod för en ovanligt stor andel av registreringarna. Totalt registrerades 40 procent av bilarna av privatpersoner. Det är den högsta andelen på tre år och motsvarar samma nivå som i juli 2025.
Andelen laddbara personbilar fortsatte att ligga på en hög nivå. I november utgjorde laddbara modeller 63 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 39 procent elbilar, motsvarande 8 539 fordon, medan 24 procent var laddhybrider, totalt 5 299 fordon. Sett till perioden januari till och med november ligger andelen laddbara personbilar på 61 procent. Utvecklingen speglar en tydlig långsiktig trend där elektrifierade personbilar behåller ett starkt grepp om marknaden trots konjunkturavmattning.
Nyregistreringen av lätta lastbilar minskade i november med 2 procent jämfört med året innan. Samtidigt stärktes andelen laddbara lätta lastbilar till 32 procent, den högsta månadsnoteringen hittills. En viktig drivkraft är den snabba tillväxten av laddhybrider som stod för 7 procent av registreringarna. För bara ett och ett halvt år sedan fanns i princip inga laddhybridmodeller i segmentet. Det är en utveckling som branschen följer noga eftersom elektrifieringen av yrkesfordon bedöms få stor betydelse för utsläppsminskningar på kort sikt.
Bland de tunga lastbilarna noterades en minskning på 1 procent jämfört med november 2024. Exkluderas de så kallade ”lätta” tunga lastbilarna upp till 4 250 kg blir minskningen större, hela 9 procent. Samtidigt var 17 procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna eldrivna. Den relativt höga andelen förklaras av tillväxten i viktsegmentet 3 501–4 250 kg, där eldrift har blivit vanligare sedan försöksverksamheten med B-körkortsbehörighet för alternativt drivna tunga fordon inleddes i juli 2024. Reformen gör det möjligt att köra dessa fordon med B-körkort, vilket sänkt trösklarna för både företag och förare att välja eldrivna alternativ.
Bussegmentet visar däremot en kraftigt positiv utveckling. Under november registrerades 172 nya bussar, mer än dubbelt så många som under motsvarande månad 2024. Antalet elbussar uppgick till 95 stycken, vilket motsvarar 55 procent av registreringarna. Utfallet påverkas i hög grad av de regionala kollektivtrafikupphandlingarna som styr både antal och typ av fordon som tas i bruk. Det gör att nyregistreringarna av bussar varierar betydligt mellan olika månader och år.
Statistiken bygger på samtliga fordon som registreras i Transportstyrelsens vägtrafikregister och ingår i Sveriges officiella statistik. Trafikanalys är ansvarig myndighet för statistiken och betonar att siffrorna inte är direkt jämförbara med Mobility Swedens, eftersom branschorganisationens rapportering exkluderar direktimporterade bilar och endast omfattar de tre senaste årsmodellerna.
