Nya SmartFlex från Hankook

Hankook lanserar SmartFlex AL51 och DL51 för regional- och fjärrtrafik med lägre rullmotstånd, längre livslängd och förbättrad bränsleeffektivitet.
Hankooks senaste tillskott i SmartFlex-serien är särskilt anpassade för hybridanvändning, där lastbilar och distributionsfordon ofta växlar mellan regional och fjärrtrafik. SmartFlex AL51, som är ett styr- och allrounddäck, och DL51, som är avsett för drivaxeln, erbjuder en kombination av låg rullmotstånd och lång körsträcka – egenskaper som tidigare krävde kompromisser.
SmartFlex AL51 minskar rullmotståndet med upp till 20 procent jämfört med föregångaren AH31, medan DL51 uppnår en reduktion på upp till 25 procent jämfört med DH31. Samtidigt kan körsträckan förbättras med upp till 20 procent, enligt tillverkaren. En av nycklarna till dessa förbättringar är en uppdaterad slitbanedesign med dolda mönster som träder fram i takt med slitaget. Detta gör att grepp, våtprestanda och rullmotstånd behålls över hela däckets livslängd.
– Vi ser fler vagnparkspartners som använder samma fordon för långdistans- och regionala applikationer. Dessa hybridanvändningsförhållanden kräver andra däckkrav – behovet av bättre bränsleeffektivitet än ett standardregionalt däck och även bättre körsträcka än ett standarddäck för långdistanstransporter. Den nya Hankook-hybridprodukten är utformad för att möta dessa nya användningskrav och ger optimal bränsleeffektivitet, körsträcka och även – tack vare 3D-slitbanemönstret – maximalt grepp och säkerhet från första till sista mm slitage, säger Guy Heywood, Vice President Marketing Strategy Truck & Bus på Hankook Tire Europe.
Styrdäcket AL51 kännetecknas av tre parallella slitbanespår med stegformade väggar och bredare, styvare block. Denna design ger ökad stabilitet och minskat rullmotstånd. Genom 3D-metalltryck skapas dolda sajpningar som gradvis synliggörs i takt med slitage – en lösning som bevarar både grepp och säkerhet upp till sista millimetern. Däckets våtprestanda är dessutom förbättrad med 15 procent tack vare sicksackformade sajpningar och smart vattenevakuering.
Även DL51 har en utvecklad slitbanestruktur med tre sicksackformade spår och breda block som bidrar till god dragkraft och låg energiförlust. De nya gummiblandningarna med koldioxid- och kiselfyllmedel ökar materialets jämnhet och minskar värmeutvecklingen, vilket både sparar bränsle och minimerar ojämnt slitage. Däckens styvhetskontrollerade form (SCCT) bidrar ytterligare till jämn belastningsfördelning.
Båda modellerna är märkta med 3PMSF-symbolen för året-runt-användning och kan både regummeras och mönsterskäras, vilket förlänger däckens livslängd och minskar totalkostnaden. Initialt finns de i dimensionen 315/70 R22.5 men fler storlekar väntas senare under året.
