Ny kampanj ska få fler att välja tystare däck

En ny kampanj i Danmark lyfter fram hur valet av däck kan bidra till att minska den växande trafikstörningen i storstäderna.
Trafikbuller pekas ut som en av de största miljöutmaningarna i urbana områden. I Köpenhamn och resten av huvudstadsregionen påverkar det dagligen sömn, hälsa och livskvalitet för tusentals invånare. Nu lanseras den digitala kampanjen ”Skru ned for dine dæk” som syftar till att öka kunskapen om hur valet av däck kan bidra till att minska bullernivåerna. Bakom satsningen står Silent City och Region Hovedstaden i samarbete med Dækbranchen Danmark.
Enligt Volker Nitz, direktör för Dækbranchen Danmark, är det inte bilens motor som är den största källan till buller, utan kontakten mellan däck och väg.
– Som förare kan du göra en märkbar skillnad nästa gång du köper däck. Med EU:s märkning är det enkelt att hitta alternativ som bullrar mindre, ofta utan att kompromissa med säkerhet eller bränsleekonomi, säger han.
EU:s däckmärkning visar bland annat ljudnivå i decibel. En skillnad på tre decibel motsvarar en halvering av den upplevda ljudnivån. Genom att välja däck i klass A eller B kan bilister bidra till att sänka bullret i sina bostadsområden. På webbplatsen daeklabel.dk kan fordonsägare kontrollera vilka däck som passar just deras bil.
Att problemet är växande bekräftas av kommunala bullerkartläggningar som visar att antalet bullerutsatta bostäder i de flesta kommuner i huvudstadsområdet har ökat mellan 2017 och 2022. Silent City vill nu öka kunskapen om att även individuella val kan göra skillnad.
– Medan staten och kommunerna bland annat uppför bullerskydd eller vallar finns det också saker som enskilda danskar kan göra. Därför ökar vi med kampanjen danskarnas medvetenhet om att de med bullerdämpande däck hjälper både sig själva och de många grannarna på vägarna de kör på, säger Sif Enevold, projektledare på Silent City.
Hon betonar att buller inte bara är en fråga om trivsel, utan även om folkhälsa.
– Buller är ett av de största miljöproblemen vi står inför eftersom det direkt påverkar både folkhälsan och livskvaliteten. Med ökande trafik kommer problemet bara att bli större och ännu viktigare i framtiden, säger hon.
Kampanjen, som finansieras av Region Hovedstaden, rullas ut på sociala medier och genom digital annonsering. På sajten roligbolig.dk kan invånare hitta fler tips på hur de kan minska trafikbullret i sin vardag.