Nio av tio vill byta bilen mot cykeln på korta resor

En ny undersökning visar att bilen dominerar resor under 10 km. Samtidigt kan nio av tio tänka sig att byta till cykel – om förutsättningarna förbättras.
Bil är fortfarande det vanligaste transportmedlet för resor kortare än en mil, men intresset för att välja cykeln ökar. En undersökning som Bilprovningen, Sportson och Cykelfrämjandet genomförde i juni 2025 visar att 42 procent av de svarande helst tar bilen även på korta sträckor. Män dominerar i denna kategori – 64 procent uppger att de väljer bilen, och andelen är ännu högre bland personer i åldern 45 till 59 år.
Majoriteten av bilisterna i undersökningen kör bensinbil (46 procent), följt av diesel (33 procent). Det vanligaste skälet att välja bilen är bekvämlighet, som anges av 23 procent av respondenterna. Andra faktorer är vädret (17 procent) och behovet av att transportera saker (16 procent).
Trots bilens starka ställning finns det en tydlig vilja till förändring. Hela 89 procent uppger att de kan tänka sig att ersätta bilen med cykel på sträckor under 10 km. Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen, menar att en sådan förändring skulle få stor betydelse.
– Om fler svenskar använde cykel eller elcykel på korta sträckor skulle det bidra till att nå klimatmålen, minska utsläppen och främja både hälsa och ekonomi, säger hon.
En tryggare trafikmiljö framhålls som avgörande. En fjärdedel av de svarande efterfrågar bättre säkerhet för cyklister, samtidigt som en bra cykel och säkra cykelparkeringar lyfts fram som viktiga faktorer.
– Vi märker att intresset för elcyklar ökar snabbt, men tyvärr är det alltför många som tvekar. En infrastruktur där cykeln är jämställd med bilen är avgörande för att få fler att välja cykeln framför bilen, säger Jonas Holtbo, marknadschef på Sportson.
Hälsoaspekten är den största drivkraften bakom att välja bort bilen. 28 procent anger motion och välmående som främsta motiv, medan 15 procent hänvisar till klimatpåverkan.
– Årligen dör människor i förtid på grund av ohälsa och forskningen visar att vardagsrörelse och cykling gör stor skillnad. Många vill cykla men det behövs säkrare infrastruktur och bättre cykelparkeringar för att sänka trösklarna. Staten och kommunerna behöver börja agera för människors hälsa och trygghet, säger Per Hasselberg, ordförande på Cykelfrämjandet.
Undersökningen omfattade 1 823 körkortsinnehavare och genomfördes i juni 2025.