Continental utvecklar däck med gummi från matolja

Continental ökar andelen hållbara material i däck, bland annat syntetiskt gummi från använd frityrolja och cirkulära hartser för bättre prestanda.
Däcktillverkaren Continental stärker sitt fokus på hållbara råmaterial i produktionen. Vid en presskonferens i Hannover meddelade företaget att andelen förnybara och återvunna material i däcken redan uppgår till i snitt 26 procent och att siffran väntas öka ytterligare i år. Till 2030 är målet minst 40 procent.
Ett av de viktigaste stegen är utvecklingen av syntetiskt gummi baserat på återvunnet och förnybart material, bland annat olja från uttjänta däck och använd frityrolja. Råvaran levereras av företag som Synthos och TotalEnergies Cray Valley och är certifierad enligt ISCC PLUS, ett internationellt system för hållbarhet och spårbarhet. Kombinationen av naturgummi och mer hållbart framställt syntetgummi ska säkerställa både slitstyrka och prestanda.
Utöver gummi är cirkulära hartser en central del i arbetet. Dessa tillsatser förbättrar däckens våtgrepp, rullmotstånd och slitstyrka, vilket i sin tur bidrar till minskad energiförbrukning för fordon. Hartserna tillverkas bland annat från vegetabiliska oljor och återanvänd frityrolja, också de ISCC PLUS-certifierade. Continental var först ut med att använda TMQ, ett hållbart gummiadditiv från Lanxess, som tillverkas av biocirkulär aceton. Enligt livscykelanalyser har denna lösning mer än 30 procent lägre koldioxidavtryck än den konventionella varianten.
För att hantera den komplexa råvarukedjan använder Continental den så kallade massbalansmetoden. Där blandas fossila, förnybara och återvunna material i produktionen, men certifieringssystemet gör det möjligt att spåra andelen hållbara inslag i den färdiga produkten.
– Vi sluter cirkeln: Continental ökar sitt engagemang för en cirkulär ekonomi och stakar ut sin väg för framtiden, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental Tires.
