19-tumsdäck vanligast på nybilsmarknaden

Analys från Vroom visar att 19-tumsdäck nu dominerar nybilsmarknaden i Sverige. SUV-trenden och tyngre laddbara bilar driver utvecklingen.
På bara tio år har däckstorleken på nya personbilar vuxit markant. En analys från Vroom visar att 19 tum nu är den vanligaste dimensionen på nyregistrerade bilar under 2025, med en marknadsandel på 30 procent. Det är en sexfaldig ökning jämfört med 2016, då motsvarande siffra låg på 5 procent.
Även 20-tumsdäck har ökat kraftigt och står idag för 15 procent av marknaden. Mindre dimensioner har däremot tappat. För tio år sedan stod 17-tumsdäck för drygt 30 procent, men är nu nere på 12 procent.
SUV-trenden förändrar marknaden
Den genomsnittliga däckstorleken på nya personbilar har under perioden ökat från 16,6 till 18,6 tum. SUV:ar har varit den största drivkraften – både genom sin ökade marknadsandel, som nu ligger på 62 procent, och genom att segmentets genomsnittsdimension vuxit från 17,5 till 18,9 tum.
Även storbilar har ökat mest i absoluta tal, från 17,6 till 19,7 tum. Mellanklassen följer samma utveckling med successivt större hjul.
– Vi ser att konsumenterna efterfrågar bilar som ser mer premium och sportiga ut, och större hjul är en del av det uttrycket. SUV-segmentets dominans på nybilsmarknaden är också en tydlig drivkraft bakom utvecklingen, säger Jonas Edlund, kundutvecklare och rådgivare på Vroom.
Tyngre bilar kräver större däck
Utvecklingen hänger också ihop med omställningen till laddbara bilar. Enligt Per Linder, produktspecialist på Continental, har andelen nyregistrerade bilar över 2 000 kilo ökat från 5 procent till mer än hälften på tio år. Den ökade vikten gör att tillverkarna väljer större dimensioner för att uppfylla krav på prestanda och säkerhet.
– För oss är det en utmaning att utveckla däck i samma takt som nya bilmodeller lanseras med allt större dimensioner. Samtidigt behöver vi balansera satsningen på stora dimensioner med efterfrågan i den befintliga vagnparken, där 15–17 tum fortfarande är störst, säger Linder.
Dyrare för konsumenterna
Större däck medför ofta högre kostnader, både för sommar- och vinterdäck. Detta påverkar ägandekostnaden men öppnar också för nya affärsmöjligheter på eftermarknaden.
– Utvecklingen ger branschen nya möjligheter inom däckförsäljning, men innebär också att konsumenter bör vara medvetna om kostnadsläget när de väljer däckstorlek, menar Jonas Edlund.
Linder påpekar att valet av däck blir allt viktigare för slutkonsumenten:
– För slutkonsumenten märks utvecklingen tydligt i plånboken – större däck kostar mer än mindre. Mitt råd är att alltid läsa minst ett av de stora svenska däcktesten, och gärna diskutera valet med din däckhandlare innan du bestämmer dig.