Michelin tar steg mot att förstå däckslitagepartiklar
Vid Tyre Technology Expo 2024 tog Michelin ett viktigt steg framåt i sin långsiktiga forskning om däck- och vägslitagepartiklar. Företaget presenterade sitt innovativa system “SAMPLE”, som är utformat för att fånga, sortera, räkna och karakterisera slitagepartiklar från däck med en noggrannhet och reproducerbarhet som tidigare varit ouppnåelig. Denna teknologi är inte bara ett svar på den växande miljömedvetenheten utan också en komplementär strategi till EU:s nya Euro7-standard.
Däck- och vägslitagepartiklar, ungefär lika stora som ett mänskligt hårstrå (100 µm), består till hälften av däckgummi och till hälften av mineraler och andra vägkomponenter. Michelins forskning har för första gången kunnat kvantifiera dessa partiklars bidrag till luftföroreningar, särskilt PM10 och PM2,5. De initiala resultaten visar att bland de utsläppta partiklarna utgör i genomsnitt 1,3 % PM10 och 0,16 % PM2,5, som har förmågan att finnas i suspension i luften.
Denna forskning är av största vikt, inte bara för Michelin, som strävar efter att förstå relationen mellan däcket, vägen och körsätt, men också för myndigheter som bedömer föroreningsnivåer i urbana miljöer. Dessa data är nödvändiga för att kunna utforma realistiska simuleringsmodeller för luftkvalitetsmätningar.
Michelins forskning och utveckling har inte stannat här. Sedan 2005 har de arbetat för att förstå och minska däckslitagepartiklarna. Genom sin kunskap om material och en utvecklingsstrategi som fokuserar på optimering av materialanvändning har Michelin lyckats minska partikelutsläppen från sina däck med 5 % mellan 2015 och 2020.
Företagets engagemang sträcker sig bortom traditionell forskning. I slutet av 2023 tillkännagav Michelin skapandet av “BioDLab”, ett gemensamt laboratorium med CNRS och University of Clermont Auvergne. Deras uppdrag är att förstå hur slitagepartiklar biologiskt bryts ner och att utveckla verktyg för att hitta nya lösningar som gör dem bioassimilerbara av miljön.