”Kan inte jag få köra den?”
Continental har intervjuat Mikaela Åhlin-Kottulinsky, professionell racingförare och varumärkesambassadör för Continental.
Continental: Mikaela, du kommer från Sverige. Vad kännetecknar motorsport i ditt land?
Mikaela: Jag skulle säga att motorsport har en spelat en central roll i Sverige i många år, speciellt när det gäller rally. Vi har haft många världsmästare i rally, racing och rallycross. I Sverige är folkrace verkligen välkänt och en populär form av motorsport. För cirka 5 000 kr kan du köpa en bil och delta i loppet! Förr i tiden var det enda sättet att resa med bil, och så är det än i dag på många platser. Därför tror jag att många människor är väldigt angelägna om att ta körkort och kunna börja köra bil så fort man kan.
Continental: Ditt namn är mycket välkänt på den skandinaviska racingscenen. Vad är det som du gillar med motorsport, och hur började allt för dig?
Mikaela: Allt började med min familj, och det är nog så att utan dem skulle jag inte hålla på med racing. I min familj har vi hållit på med motorsport under lång tid. Allt började med min farfar som var fabriksförare för Audi och som utvecklade quattro-systemet för dem. Min mamma var också märkesförare i rally, för Audi och Volvo, och min pappa var en av de bästa rallyförarna. Som du förstår har jag varit omgiven av motorsport redan från unga år. Men för min del började allt när min bror skulle sälja sin gokart, och som hans lillasyster brukade jag alltid få ärva hans gamla utrustning och grejer, så jag frågade helt enkelt: ”Kan inte jag få köra den?”. Men att jag skulle ha varit en talang redan från början är en enorm överdrift. Jag började mycket långsamt, men arbetade mig till min första seger steg för steg. Efter att ha kört gokart i två år vann jag min första tävling!
Continental: Du har lyckats kvalificera dig till startfältet i STCC. Och du är den enda kvinnan hittills som har vunnit lopp i den här serien. Vad är det som gör dig mer framgångsrik än andra?
Mikaela: Jag skulle kanske inte säga att jag har varit mer framgångsrikt. Jag skulle snarare säga att detta var första gången när alla pusselbitar föll på plats – rätt stöd från teamet, sponsorerna, tillräcklig erfarenhet och rätt inställning. Allt stämde, och därför kunde jag skriva historia och vinna den där dagen.
Continental: I motorsport kan bråkdelar av en sekund vara skillnaden mellan att vinna och att komma tvåa. Ett enda misstag kan avgöra en hel säsong. Det gör att det kräver ett starkt psyke och rätt inställning. Hur gör du för att ta dig an utmaningarna på bästa möjliga sätt? Har du till exempel ett speciellt träningsprogram eller en personlig kostplan?
Mikaela: Precis, det är definitivt något som många verkar missa eller inte tänker på! Det är extremt viktigt att vara i nuet, ha rätt inställning och fokusera på rätt saker. Jag har jobbat med min mentala tränare Lennart Augustsson sedan sommaren 2017, och utan honom och det som jag har lärt mig av honom, skulle jag inte vara där jag är i dag. Och som du säger så är träning och kost mycket viktigt. Hösten 2019 började jag jobba med Totus Fitness och David Hassan, där vi gjorde en kroppskanning. Jag har också detaljstuderat hur jag känner innan, under och efter en tävlingshelg. Nu har jag följt det här träningsprogrammet de senaste sex månaderna, allt med fokus på att komma i bästa möjliga form för racing. Jag märker att jag har gjort stora framsteg och känner stort förtroende för hur vi arbetar tillsammans. När det gäller kosten får jag stöd både från David och från Red Bull Sweden, som ger mig ett schema som jag följer för att se till att min energinivå är på topp under tävlingshelger. Jag ska avslöja en hemlighet för dig: ett litet mellanmål då och då är det som gör skillnad! Det gör att jag kan behålla fokus utan att jag känner mig ”mätt” i magen och trött efter att ha ätit.
Continental: Berätta lite mer om hur ditt liv ser ut när du inte tävlar på racingbanan. Vad gör du på fritiden och hur skulle dina vänner beskriva dig?
Mikaela: Åh, som person är jag mycket hängiven, så dagar på banan innebär ofta träning, eller att jag arbetar med sponsorer, mejlar, svarar på frågor, men visst – jag behöver också min fritid. Då vill jag ha det lugnt omkring mig, eftersom jag alltid är på språng annars. Söndagspromenader, brunch/lunch/middag med vänner, och när jag kan – dansa! Jag älskar att dansa och sjunga. Jag är inte så bra på det senare, men jag gillar det verkligen!
Continental:Du håller just nu på och testar de nya högprestandadäcken utvecklade av Continental för den eldrivna SUV:en i den innovativa racingserien Extreme E. Hur föddes det samarbetet?
Mikaela: Allt började med Continental Sverige 2018, när jag frågade om de kunde tänka sig att tillhandahålla däcken för ett världsrekordförsök med Red Bull. Vi behövde använda de bästa friktionsdäcken på marknaden, så jag kontaktade dem för att höra om de kunde hjälpa mig. Det kunde de så klart – och vips så hade vi slagit världsrekord! Efter det inledde vi ett samarbete som resulterade i ett internationellt samarbete med Continental för lanseringen av IceContact 3. All testning, körning och drifting fick jag en bra kontakt med Continental Sverige, så de berättade för mig om Extreme E och frågade om jag var intresserad. Jag tackade ja utan att tveka en sekund, och senare blev jag uppringd av Continental Marketing Tires. Hur det hela började känns lite som en saga nu, men hursomhelst, jag är superglad över att vara i den här situationen och att ha det här samarbetet!
Continental: Är du teknikernas förlängda arm i det här samarbetet, eller är det tvärtom?
Mikaela:Att utveckla ett däck är alltid en fråga om kommunikation mellan de båda, alltid ett samarbete där man utbyter erfarenhet, kunskap och åsikter från testerna, och att hitta ett sätt och däck som passar båda behoven i största möjliga mån.
Continental: Utmaningen är att utveckla ett däck som saknar motstycke och som uppfyller kraven i en racingserie. Det är extra viktigt att däcken fungerar på olika underlag och i helt olika klimatzoner: i öknen, i Himalaya, i regnskogen och i Arktis. Hur påverkar det testningen som du är involverad i?
Mikaela: Det är klart att det är en tuff utmaning. Som du säger är det olika underlag, olika temperaturer, och vi får heller inte glömma – att alltid testa däcket maximalt! Continental har många års erfarenhet av off-road-däck, som har många testtimmar och kilometer bakom sig, och detta är naturligtvis värt mycket i ett utvecklingsfall som detta.
Continental: Utvecklingen av ett nytt däck i SUV-segmentet tar i allmänhet tre till fyra år. Så tekniskt sett är det inte mycket tid till starten av den första Extreme E-säsongen 2021. Hur nöjd är du med den nuvarande prestandan hos Continental-däcken?
Mikaela: Mycket nöjd. Det första riktiga testerna som vi kunde göra var i Frankrike i oktober 2019, och redan då fungerade däcken riktigt bra och presterade också bra under lång tid, trots att det var varmt. Vi körde också på ett mycket ojämnt underlag bestående av en grus/sten/asfalt-blandning.
Continental:Racingserien Extreme E erbjuder många specialfunktioner – fantastiska bilar, extrema tävlingsförhållanden och en hög moralisk standard. Med sitt val av sträckor i omedelbar närhet till hotade biotoper vill organisatörerna inte bara inspirera motorfans, utan även locka människor från hela världen, inklusive politiker, lokalbefolkningen och de lokala myndigheterna till tävlingsplatserna, för att uppmärksamma klimatförändringarna och motivera alla att fördubbla sina ansträngningar för att begränsa den globala uppvärmningen til 1,5 grader Celsius. Tror du att motorsportvärlden kan bidra på ett relevant sätt till ökad hållbarhet i olika samhällen?
Mikaela: Jag tror att en serie som denna kan nå ut till människor på ett engagerande sätt, på ett sätt som uppmuntrar oss alla att ändra vår livsstil, vår val och det med ett positivt tänkesätt. Missförstå mig rätt: klimatförändringar är inte positivt, men jag tror att det är lättare att motivera människor att göra en förändring med ett positivt tänkesätt, istället för ett negativt. Om vi kan göra den här serien spännande och häftigt att följa det man uppnår, och sedan själva också göra de förändringarna, tror jag att det kommer att få stor betydelse och leda till en stor, positiv förändring för vår värld och människor.
Continental:Det slutliga förarfältet har inte satts ännu. Kända namn som Daniel Abt, Bruno Senna och Sacha Prost har diskuterats. Varför vill du vara med i startfältet?
Mikaela: Med tanke på mitt svar på förra frågan, så på grund av det som man vill uppnå, men naturligtvis också ur ett rent förarperspektiv – den här serien kommer att vara en stor utmaning, och i slutändan är det det som driver att övervinna och vinna de där utmaningarna!
Continental: Några av de nämnda förarna kommer från racingserier med eldrivna fordon som Formel E. Finns det några stora skillnader i körstilen mellan förare som är vana vid elmotorer jämfört med de som är vana vid förbränningsmotorer? Och om så är fallet, har förarna med erfarenhet av e-motorsport en fördel i Extreme E-racingserien?
Mikaela: Ja, körstilen skiljer sig åt, eftersom i elfordon får du tillgång till den maximala effekten direkt när du trampar på pedalen. Det kräver att du tänker lite annorlunda när du kör, men förutom det skulle jag säga att det är mer värdefullt att ha erfarenhet av off-road-körning, drifting, iskörning och att ha förmåga att läsa terrängen.
Continental: Avslutningsvis, tillbaka till racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky: När började du köra och vilka var dina förebilder? Och vad känner du att du fortfarande vill uppnå i din sport?
Mikaela: Det här kan låta lite cheesy, men min mamma har alltid varit min förebild. Hon är en stark, beslutsam och orädd kvinna. Ett enkelt svar på den sista frågan – jag vill bli den första kvinnliga världsmästaren, i en e-bilsserie!