Norska Felgteknikks orderingång i januari ökade med 89% jämfört med samma månad föregående år, nu tror de att 2023 blir ett rekordår.
Allt fler väljer fälgreparation som ett lönsamt alternativ till nya fälgar vid kosmetiska skador. Verksamhetschef Scott Burns-Thomson och general manager Remi André Wangen märker att säsongen drar igång tidigare.
– Vi såg förra året att det var ett bra flöde redan från början av januari och då är det extra glädjande att se att vi har haft en massiv ökning av antalet beställningar i år, jämfört med förra året. Många däckhotell har gjort ett bra jobb under höstens hjulbyte och de står för en stor del av beställningarna. Vi ser att ökad användning av däckhotell och hjulreparation går hand i hand, säger Scott Burns-Thomsen, verksamhetschef på Felgteknikk
– Medan man tidigare stoppade in fälgarna i garaget, och glömde bort dem tills strax innan de skulle sättas tillbaka på bilen, har vi ett helt annat alternativ när vi jobbar med däckhotellet. Nu går vår produktionsanläggning för fullt och tillgången på sommarfälgar är god, förklarar Scott.
När Scott och Burns-Thomson Holding AS tog över Felgteknikk 2012 var VW Golf Norges mest sålda bil. 2022 var det Tesla Model Y som toppade försäljningsstatistiken. Förändringen av biltyp har också gjort att standardfälgdimensioner idag är helt annorlunda än tidigare. En ny Model Y kommer med 19 tum som standard, en fälgstorlek som var reserverad för de största och mest exklusiva bilarna för några år sedan.
– Att större och snyggare aluminiumfälgar blivit gemensamma egendom bidrar till att fälgreparation har blivit en mer relevant tjänst än tidigare. Vi har alltid många Tesla-fälgar hos oss i Råde och med explosionen av stora familjevänliga el-SUV:ar är det inte längre bara fälgarna från de mest exklusiva bilarna som letar sig till oss. För oss som har två avancerade CNC-maskiner innebär trenden med maskinbearbetade fälgar också att vi är mycket optimistiska inför framtiden för fälgreparation, säger Scott.
I juli 2022 började Remi André Wangen som ny general manager för Felgteknikk. Sedan han började har han haft många kundmöten och bra samtal med däckbranschen. Felgteknikk har tittat på hur logistiken och arbetsflödet kan förbättras, och hur de kan undvika att flaskhalsar uppstår genom att alla uppgifter kommer precis innan hjulen ska monteras. Remi André tror fortfarande att det finns en stor potential för ökade affärer på däckhotell runt om i Norge, på grund av bristande rutiner och planering hos dessa.
– Det finns många däckhotell och återförsäljare som är duktiga på att erbjuda fälgreparationer till sina kunder. Men jag upplever också att det på vissa ställen är lite brist på kunskap och rutiner. Det finns många däckhotellkunder som med framgång kunde ha erbjudits en fälgreparation direkt efter ett hjulbyte. Samtidigt kräver det att det finns på agendan och att det görs en plan. Vi ser att de däckhotell som tar bilder på skadorna och skickar offerter direkt efter ett hjulbyte får betydligt högre affärer än de som inte har så tydliga rutiner. Här finns mycket pengar att tjäna, säger Remi André Wangen.
När Felgteknikk reparerar en skada gör de i praktiken en totalrenovering av fälgen. Det ska göra att en reparerad fälg ofta framstår som nyare och snyggare. Felgteknikk rekommenderar därför alltid att du lämnar in minst två fälgar för reparation för att undvika synliga färgskillnader. Ändå väljer de flesta att bara skicka in den skadade fälgen. Felgteknikk har därför valt att anpassa sina priser och går över till en enhetlig prisstruktur.
– Vi har nyligen gjort en prisjustering så att reparationen av en fälg har blivit upp till 14 % billigare. Vi hoppas och tror att detta kommer att göra det ännu mer relevant för de med de minsta och mest prisvärda fälgarna att skicka fälgar på reparation. Vi tror också att det kommer att göra det lättare att kommunicera tydliga och tydligare priser till privatkunder, förklarar Remi Andrè Wangen.
Felgteknikk har satt nya rekord för fälgreparation varje år de senaste åren. Förra året var inget undantag. Medan de 2021 reparerade 5 164 fälgar, reparerades 5 729 fälgar 2022, en ökning med 11 %. Med bra dialog med företagskunder, en bra start på året, en förändrad prisstruktur och snart en egen transportlösning ser Remi Andrè Wangen för sig ett nytt rekord 2023.
– Vi är alltid ute efter att förbättra oss och göra det lättare att använda våra tjänster. Vi hade tidigare en egen bil som hämtade fälgar i Oslo med omnejd. Vi har fått feedback om att den tjänsten har saknats. En ny skåpbil är på plats och vi anställer nu en chaufför, säger Remi.
– I kombination med den rikstäckande logistiken vi har med GF Logistikk är vi säkra på att alla som väljer att ha fälgreparationer hos oss kommer att få en bra upplevelse. Fälgreparation har traditionellt sett varit en säsongsprodukt, men med den goda dialogen vi har med däckhotellen och förbättrad logistik är vi på god väg att maximera produktionskapaciteten. 2023 har börjat bra, och jag tror att det kommer att bli ett väldigt bra år för oss, avslutar Remi Andrè Wangen.