Dansk däckavgift väcker oro
Den danska miljöstyrelsens förslag till en quick-fix-lag kommer att få stora konsekvenser, menar Dækbranchen Danmark .
En lagändring är under beredning som kommer att tillåta däckinsamlare att ta betalt av bilverkstäder, bilhandlare och däckspecialister utöver den avgift de för närvarande får från staten. Det kommer att vara kostnadsfritt för staten. Så vem kommer att betala? Bilisterna, och särskilt de som bor långt från Jylland, där däcken endast kan miljöbehandlas. Den danska miljöstyrelsens förslag kommer alltså att undergräva Europas bästa system för miljöriktig behandling av gamla däck. Däckbranschen i Danmark är därför emot förslaget och påpekar att avgifterna kan justeras och därmed kan det välfungerande systemet fortsätta. Däckbranschen påpekar också att det finns flera möjliga användningsområden för uttjänta däck som bör tas tillvara.
I det danska landskapet ser du inga berg av uttjänta däck, vilket är vanligt i andra länder. Alla däck samlas in och behandlas på ett ansvarsfullt sätt, vilket är unikt i Europa. Det finansieras genom en avgift till bilägarna för avfallshantering, och fram till nu har däckinsamlarna fått en fast ersättning från staten. Nu samråder den danska miljöstyrelsen om en lagändring som skulle kunna underminera systemet genom att tillåta däckinsamlare att ta betalt av bilhandlare, verkstäder och däckverkstäder för insamlingen.
Verkligt problem – fel lösning
Den föreslagna ändringen tar upp ett verkligt problem. Så sent som den 1 juli i år skedde en höjning för insamlare på grund av de höga energipriserna vid den tidpunkten. Nu, från och med den 1 september, har återvinningsföretagen helt plötsligt ålagt däckinsamlarna en högre räkning för de däck som de levererar. Däckinsamlare får en subvention som fastställts av regeringen, men detta sätter dem under ekonomisk press och de samlar inte in alla däck.
Lagförslaget skickas vidare och bilägarna förlorar
Den danska miljöstyrelsens förslag till lösning, som för närvarande är ute på snabb remiss, är också en snabblösning: man skickar räkningen vidare. Återvinningsföretagen täcker sina ökade kostnader genom att överföra kostnaden till däckinsamlarna, och – om lagändringen går igenom – kan däckinsamlarna överföra kostnaden till bil- och däckbranschen – som sedan måste överföra den till de redan hårt pressade bilägarna.
– I den danska miljöstyrelsens förslag skickas notan vidare och förlorarna blir privat- och yrkesbilisterna. Och det blir särskilt dyrt för bilisterna på öarna. De enda två återvinningsföretagen som kan ta hand om gamla däck ligger nämligen på Jylland, och däcksamlarna kommer förmodligen att ta mer betalt ju längre bort de hämtar däcken. Detta undergräver själva principerna för Europas bästa däckåtervinningssystem och i värsta fall kommer vissa att frestas att göra sig av med däck på alternativa sätt och till nackdel för miljön. På andra håll i Europa ser vi att uttjänta däck dumpas på övergivna byggarbetsplatser, i skogar och parker, säger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.
Lösningen är nära till hands
Den danska miljöstyrelsen påpekar i förslaget att det inte kommer att medföra kostnader för staten. Men här bortser myndigheten från de kostnader som kommer av att underminera det bästa system för att hantera miljöutmaningarna med gamla däck som Europa har.
– Den danska miljöstyrelsen presenterar förslaget som en kostnadsfri quick fix. Men som vi alla vet kan man spara sina pengar för dyrt. Vi ser hellre att den danska miljöstyrelsen fortsätter att arbeta med långsiktiga lösningar och fortsätter att titta på kostnaderna och kompensera där det behövs. Avgiften justerades så sent som den 1 juli och kommer att justeras den 1 januari 2024. Detta är rätt verktyg så länge det finns ett duopol på återvinning av däck i Danmark. Detta är ståndpunkten hos både Dækimportørerne, Fabrikantforeningen för Regummierede Dæk og Dæk Specialisterne i Danmark – som står för den stora majoriteten av däckförsäljningen och däckbyten på den danska marknaden, förklarar Volker Nitz.