Färgerna som sänker värdet på din bil
Färgerna som sänker värdet på din bil
Färgen har stor betydelse när svenskar väljer bil. Ska du sälja en svart eller vit bil kan du känna dig trygg, men är den rosa eller orange finns det risk för att den inte blir såld. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se.
Enligt Kvdbils undersökning anser hela 44 procent av svenskarna att fel färg på bilen skulle kunna få dem att backa från ett bilköp. Känsligast är männen där 49 procent tycker att färgen har en avgörande betydelse, medan samma siffra för kvinnor ligger på 34 procent.
Allra störst vikt lägger yngre och medelålders män i det övre inkomstskiktet på lackens kulör. Petigheten ökar också med utbildningsgrad, men även utifrån var i landet man bor. I södra Sverige är exempelvis färgen viktigare än i trakterna kring Mälardalen, därefter ökar betydelsen igen ju längre upp i Sverige man kommer. Äldre kvinnor är de som är minst benägna att rata en bil på grund av dess färg.
Den bilfärg som flest har svårt med är rosa (28 %), följt av orange (12 %), gul (9 %) samt röd, lila och brun, vardera med 7 procent. Klart mest populär är svart med 16 procent. Svart är för övrigt favoriten både bland män (18 %) och kvinnor (13 %). Andra eftersökta bilfärger är mörkgrå (10 %) samt silver, blå och vit, vardera med 9 procent.
– För en del är färgen på lacken bara en detalj, men för många är det uppenbarligen en dealbreaker. Det kan vara värt att tänka på vid ett köp om man också vill göra en bra affär den dagen bilen ska säljas vidare. Tipset är att köpa en bil med klassisk lackfärg och försöka att undvika grälla färger eller andra färgsättningar som för tillfället råkar vara i ropet, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.
Mest avskräckande bilfärgerna | Mest eftertraktade bilfärgerna |
1. Rosa 28 % 2. Orange 12 % 3. Gul 9 % 3. Röd 9 % 3. Lila 9 % 3. Brun 9 % |
1. Svart 15 % 2. Mörkgrå 10 % 3. Silver 9 % 3. Blå 9 % 3. Vit 9 % |
Om undersökningenUndersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 7-11 maj 2019. Totalt intervjuades 1362 personer i åldern 18-79 år, varav 1003 äger en bil.Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.